I DN för ett tag sedan stod det om produktplacering där olika producenter köper in sitt märke i en TV-serie eller liknande. Alltså exempelvis att H&M köper in sig i en TV-serie så där alla bara kläder från H&M. Tänkte inte så mycket på det då, mer än att det var lite komiskt och nytt sätt att marknadsföra sina produkter. (Solsidan var tydligen ett hett exempel, har inte kollat på det så lämnar det utan kommentar.) Men igår råkade jag komma över Britneys nya låt och det slog mig vad dom menade i DN. Lite småkonstigt att mitt i en video filmas Sony's logga i flera sekunder. Tror att det var fyra stycken produktplaceringar på fyra minuter. Se själva.
PUSS Linda
lördag 19 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag har faktiskt undrat varför hon den blonda tjejen i Solsidan alltid har H&M-kläder och skor, när hon ska föreställa någon som bara köper märkeskläder liksom. Men då vet jag varför nu :)
SvaraRaderaI dag undersöker man människans hjärna för att få inm arkandsföring på bästa sätt...musik, dofter var och hur varorna ska placeras...smyg reklam överallt. I USA är det företag som sponsrar ex skolböcker och forskningsprojekt...så man blir livegen redan fr start utan förmåga att frågasätta...rekommenderar att läsa No Logo som handlar om just detta. Tidigare gick ex.70 % av NIkes omsättning till produktutveckling, löner mm idag ca 30 % och 70% går till markandsföring...dyra kontrakt med ex kändisar och idrottstjärnor HEMSKT!
SvaraRadera